Universele principes

Een Academie voor Zelfzorg is een regionale ondersteuningsinfrastructuur waarbinnen dedicated instructeurs aan de slag gaan met als doel het ondersteunen van zelfmanagement van de populatie, daar waar het past, kan en gewenst is. De doelgroep is breed en beslaat mensen met een zorg- en/of ondersteuningsbehoefte, wier behoefte anders zou worden ingevuld door formele zorg en/of ondersteuning. Dit zijn primair de zorg- en/of ondersteuningsbehoeftigen zelf, maar ook hun mantelzorgers vallen binnen de doelgroep.

Zowel betrokken zorgaanbieders als welzijnspartijen maken – conform de principes van passende zorg – afspraken over wie welke ondersteuningsactiviteiten aanbiedt, op welk moment en op welke plek. Het proactief aanbieden van ondersteuningsactiviteiten op de juiste plek en op het juiste moment leidt dientengevolge tot een daling van inzet van formele zorg en ondersteuning.

Integrale, incidentele ondersteuning

Het regionale ondersteuningsaanbod ondersteunt de volledige breedte van de zelfmanagement van ten minste zorgvragers en mantelzorgers. Deze ondersteuningsactiviteiten bestaan daartoe uit activiteiten die zich richten op kennis over de aandoening, het goed uitvoeren van gezondheidstaken (bijvoorbeeld vaardigheden), het activeren van bestaande hulpbronnen en het integreren van ziekte in het dagelijks leven. De classificatie van zelfmanagement, volgend uit het werk van Schulman-Green et al., vormt hiertoe een regio- en domeinoverstijgende kapstok, waarbinnen ondersteuningsactiviteiten worden gecategoriseerd. Activiteiten, protocollen en bijbehorend informatiemateriaal zijn van hoogwaardige kwaliteit en worden waar mogelijk centraal ontwikkeld en beschikbaar gesteld.

Op de juiste plek

Deelnemende organisaties maken transmurale afspraken, zodat de juiste ondersteuning op het juiste moment (lees: proactief) in het zorg- en of levenspad en op de juiste plek wordt gegeven. De academie biedt daarnaast waar van toepassing een vangnet én opvolging voor deelnemers die een activiteit hebben gevolgd. Deze opvolging kan zich zowel richten op de juiste uitvoer van vaardigheden, maar ook op het opvolgen van de belasting van de mantelzorger.

Door een dedicated team

De academie borgt een passende deskundigheidsmix voor de ondersteuning die ze biedt. Instructeurs zijn kundig en bevoegd om de ondersteuning te geven en krijgen hier voldoende tijd voor. Dit betekent dat er zowel zorg- als welzijns-professionals in een academie-team zitten. Daarnaast zijn instructeurs didactisch onderlegd en geschoold in het herkennen van mantelzorgoverbelasting.

Dankzij de dedicated inzet van instructeurs borgen aanbieders de kwaliteit, uniformiteit en beschikbaarheid van ondersteuningsactiviteiten in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt.

In een gelijkwaardig samenspel

Uitgangspunt bij de gegeven ondersteuning is een gelijkwaardig samenspel met de deelnemers: zowel zorgvrager als diens naasten (indien van toepassing). Ondersteuning vindt altijd plaats op vrijwillige basis, daar waar het past en wanneer de deelnemer het kan. Er mag hierbij worden gemotiveerd, maar er wordt niet verplicht. Op basis van gezamenlijke besluitvorming wordt in de driehoek besloten of er deelgenomen wordt aan een ondersteuningsactiviteit, waarbij ook de belangen van mantelzorgers mee genomen.

Digitaal ondersteund, tenzij...

Er wordt effectief gebruik gemaakt van digitale toepassingen om (1) informatie laagdrempelig, begrijpelijk en op het juiste moment aan te bieden aan de deelnemer, (2) het transmurale proces te faciliteren en (3) informatiemateriaal voor instructies continu up-to-date te houden op basis van de laatste kennisinzichten.

Last updated